Emma Patricia Desirée Andersson

Alla inlägg under mars 2010

Av Emma Andersson - 8 mars 2010 12:17

Jag funderar på att börja springa. Att komma i form på ett enkelt sätt, speciellt nu när våren börjat komma, här är tio skäl till varför man ska springa!



1. Ditt immunförsvar


Är du trött på att jämt och ständigt smittas av bakterier och virus? Då kan löpning vara lösningen. Undersökningar har visat att en halvtimmes löpning varannan dag stärker immunförsvaret så att du får bättre immunförsvar mot allt - från vårförkylningar till hjärt-kärlsjukdomar. Men överdriv inte! Tuff motion kan fungera stick i stäv mot vad man tror om kroppen inte hinner återhämta sig efter ett pass.

2. Ditt humör


Springer du ett par gånger i veckan kommer du att tycka mer om dig själv. Andra kommer att lägga märke till att du är mer energisk och utåtriktad. Undersökningar visar att löpare har större tålamod, är mer välbalanserade och optimistiska och tycker mer om sig själva än icke-löpare.

3. Du sover bättre


Du sover helt enkelt bättre efter en dag då du har varit ute och använt din kropp, rensat hjärnan och fått massor av frisk luft.

4. Din stressnivå


En löprunda är ren avstressning. För det första frigör kroppen endorfiner, sitt eget "avslappningsämne". För det andra är du under löprundan helt fri från störande moment - inga grannar, inga barn, inga kollegor, ingen partner, ingen tv, inga ringande telefoner... Du kan alltså koppla av fullständigt.

5. Sexlivet


Om du fungerar som de flesta människor gör så får ditt sexliv sig en kick när du börjar löpträna. När du springer utsöndrar kroppen avstressande ämnen. Löpning är bra för både kropp och självförtroende. Alltihop bidrar till att tända lusten - en biverkning som många idrottare kan intyga. Och det gäller också deras partner. I sexundersökningar avslöjar folk att deras partner har blivit mer attraktiva och mer på alerten sedan de har börjat löpträna.

6. Ny luft i lungorna


Lungorna är inte vad de har varit, i alla fall inte om du har passerat 25. Därefter försämras lungornas förmåga att uppta syre, sakta men säkert. Den utvecklingen går inte att hejda men du kan stärka lungorna ganska markant om du fyller dem rejält med frisk luft på löprundan.

7. Din energinivå


Energi föder energi. En löprunda stärker kroppen, klarnar hjärnan, gör dig pigg och ökar koncentrationsförmågan - alltsammans energigivande.

8. Du blir kreativ på jobbet


Har du det stressigt på jobbet så är förmodligen en halvtimmes löpning en bättre investering än en timmes övertidsarbete. Undersökningar tyder på att kreativiteten ökar vid motion. En snabb löprunda laddar de mentala batterierna och ger ny inspiration.

9. Du förbränner fett


Löpning är en av de absolut effektivaste motionsformer som finns om din ambition är att gå ner i vikt. Om du varierar träningen så att du ibland springer en snabb, kort sträcka och ibland en längre i ett något långsammare tempo är kaloriförbränningen maximal hela tiden. Tack vare variationen hinner kroppen inte anpassa sig utan bränner hela tiden maximalt antal kalorier.

10. Ditt hjärta


Var tredje person riskerar att dö i någon hjärtsjukdom. Men om vi rör på oss bara lite mer så sjunker risken radikalt. När du springer blir hjärtat starkare eftersom det då tvingas pumpa runt extra mycket blod i kroppen - och då faller ditt blodtryck också.

11. Du får bättre balans


När du springer är det full fart på kommunikationen mellan muskler och hjärna. Det hjälper till att utveckla nervbanorna mellan hjärna och muskler så att finmotorik och balans förbättras.


12. Dina leder och muskler


Varje gång som du sätter foten i marken blir muskler, skelett, ledband och senor i benen lite starkare. Skelettet blir kraftigare för att kunna klara av stötarna när foten sätts i underlaget. Senor och benhinnor förstärks för att inte brista; ledbanden blir stramare och musklerna starkare för att klara av strapatserna.



Texten är tagen från iform.se

Av Emma Andersson - 5 mars 2010 12:20

igårkväll stack jag och felicia och käkade glass sen hämtade vi upp patricia och åkte hem till henne en stund och snackade lite.

jag kom hem vid 23.00 och då var jag lagom trött, upp och jobba imorse 7.30-11.00 Har fixat massa grejer här hemma nu och packat min väska så om en stund kör jag för att hämta mamma sen åka till vellinge.


Ikväll ska jag hem till min pojkvän, vi kanske ska ut eller så händer något annat skoj. Trött kommer jag att vara som vanligt. Imorgon är jag ledig men jag ska gå upp 05.30 för att bege mig till Ullared med felicia, woho. Nu ska det shoppas!



Av Emma Andersson - 4 mars 2010 17:43

Jag är svinigt trött. Åkte hem till min pojkvän igår och det var det bästa på hela dagen <3 Idag har jag jobbat 8.00-13.00 Vi städade typ hela avdelning, trött på att städa nu, jadå! Efter jobb så stack jag till ekohallen och handlade lite till mig själv och till jobb. Jag körde tillbaka till jobb och hämtade mamma och lämnade grejerna men först blev jag bjuden på tårta, gottgott.


Jag hängde med Felicia och solade och ska nu sitta och klistra lite i min bok. Kanske går ut en runda ikväll så att jag vaknar upp lite. Längtar till helgen, wiho!

Av Emma Andersson - 4 mars 2010 16:53

 

Av Emma Andersson - 3 mars 2010 20:03

Jävla skitdag. Gud gör allt för att förnedra mig. Imorse när jag kommer ut till parkeringen så har det frusit till frost på bilen. Så jag går ut för att skrapa och naturligtvis så går jag över en stor snöhög istället för att gå runt om bilen. När jag väl sätter ner ena benet från snöhögen så halkar jag på isen och trillar baklänges, jag känner hur pinsamt det blev eftersom det var en man som skrapade rutan brevid mig och en tjej bakom mig. Men väl uppe så tittar dom inte ens på mig, haha. Dom kanske inte såg? Pinsamt som fan iallafall, har ont i svanskotan och skrapade upp lite på handleden, hehe. Är jag bara klumpig?


Iallafall, när jag kommer hem och har duschat och hämtar upp mamma så säger hon, fan vi måste nog pumpa däcket. Men vips sa det och vi hade punktering. Vi fick sticka till skroten och fixa lite, fan också. Tur att det inte hände på motorvägen när jag var ensam, tur att mamma var med mig annars hade jag nog börjat böla. Jävla skitdag!


Tror ni på mig nu att gud gör att för att jävlas med mig? Han ville bara förstöra min dag. Tur att man har världens bästa pojkvän som gör en mycket gladare <3

Av Emma Andersson - 2 mars 2010 15:45

  BLOND


 

MELLANBLOND


  BRUN



Precis som många andra tjejer så har jag haft många olika hårfärger. Det är svårt att bestämma sig och man vill testa nytt. Nu är man här igen,ska jag fortsätta att vara mellanblond, eller ska jag slinga lite ljusare eller ska jag kanske bli brunhårlig? Jag hatar sån här valångest.


(Tänk om ni killar kunde haft det likadant)

Av Emma Andersson - 2 mars 2010 13:00

Det finns något som jag älskar lite extra. Det är djur, jag gillar massor av olika djur och jag tycker det är mysigt att ha dom omkring mig, som jag har sagt innan så skulle en bondgård eller ett hus på landet vara perfekt för mig i framtiden.

Hur ska jag locka min stadsbo kille ut till landet?


Hundar är det som är mest speciellt och får mitt hjärta att smälta, kan ni se på en hundvalp utan att kidnappa med den hem? När jag flyttat hemifrån är en hund ett måste, i love it <3



Jag tittade runt lite på internet när jag hittade den här hundsängen, jag säger bara en sak; Awesome! Skitcool och mycket snyggare att ha i hemmet än en vanlig urtrist hundkorg, vad tycker ni? Är det värt 750 spänn?

 

Av Emma Andersson - 2 mars 2010 11:28

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Name it

Go & Gla!


Ovido - Quiz & Flashcards